Ensimmäiset 100 päivää Arlalla

Tuija Linjakumpu ja Jouni Tahvanainen maitopurkki kädessään
Hankintapäälliköt Tuija Linjakumpu ja Jouni Tahvanainen arvostavat suuresti maidontuottajia ja heidän positiivista asennettaan.

Usein bisnesmaailmassa puhutaan johtajien ensimmäisestä sadasta päivästä, joiden aikana muutokset pistetään alulle ja tutustutaan työntekijöihin. Arla Pohjois- ja Itä-Suomen hankintapäälliköt Tuija Linjakumpu ja Jouni Tahvanainen ovat nyt viettäneet Arlalla nuo kuuluisat 100 päivää. He molemmat kiittävät lämpimästä vastaanotosta niin Arlaa, meijerin tiimiä kuin tuottajiakin.

Kesä alkaa taittua syksyyn, mutta Kiteellä ja Ranualla hankintapäälliköiden mieliä ei varjosta pilvenhattarakaan. Tuija ja Jouni ovat tiimeineen paiskineet töitä tuottajien parempien palveluiden eteen jo nelisen kuukautta ja tuloksia on syntynyt. Ensimmäisenä listalla olivat kuitenkin arkiset askareet.

"Kiteellä tilasimme autokuskeille Arlan logoilla varustetut työvaatteet, päivitimme myymälän logot ja nostimme liput salkoon. Lisäksi olen pyrkinyt omalla esimerkilläni tuomaan uusia ideoita myynnin toteuttamiseen. En usko norsunluutornista johtamiseen vaan yhdessä tekemiseen", Tahvanainen kertoo.

Myös myymälä on saanut uuden ilmeen ja tuotevalikoimakin on kokenut kasvojenkohotuksen.

"Olemme herätelleet myös tuottajia ajattelemaan uudella tavalla ja kokeilemaan uusia tuotteita. Usein tuottajat ostavat sen saman tuotteen tottumuksesta, mutta autamme heitä huomaamaan kenties kustannustehokkaamman vaihtoehdon", Tahvanainen sanoo.

Tuija Linjakumpu kehuu Ranuan tiimiään tehokkuudesta. Tuottajia ja tärkeitä yhteistyökumppaneita on muun muassa muistettu tänä kesänä kesäkasseilla ja kohta kaikilla on mahdollisuus hankkia tuottajapalveluna edulliseen hintaan Isäntä- tai Emäntä iPad.

Pyrimme ratkomaan emme vatvomaan.

"Täällä tartutaan välittömästi toimeen eikä ongelmista tehdä liian suuria. Pyrimme ratkomaan emme vatvomaan. Pohdimme jatkuvasti, kuinka voisimme tarjota tuottajille parempia palveluita, sillä meillä on etuna pienuuden ja keveän organisaation notkeus: pystymme toteuttamaan asioita nopealla aikataululla", Tuija kertoo.

Tuija on korostanut roolissaan suomalaisen maidon ja maidontuottajien tärkeyttä.

"Me kaikki olemme osa maidonhankintaa ja jokainen roolissaan palvelee asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla", hän muistuttaa.

Tuottajien huomioiminen tärkeää

Sekä Jouni että Tuija painottavat sosiaalisen kanssakäymisen merkitystä tuottajien kanssa työskenneltäessä. Esimerkiksi meijerin myymälässä päivitetään tietoja ja vaihdetaan kuulumiset.

"Kerran viikossa tilalliset käyvät ostoksilla ja se on heille erittäin tärkeä hetki muutoin yksinäisen työn lomassa", sanoo Jouni.

"Useat tuottajat ovat sanoneet, että saavat kai he tulla Ranuan myymälään edelleen ostoksille, vaikka nettikauppa tuleekin", Tuija kertoo tyytyväisenä.

Emme erottele leirejä vaan kaikki tuottajat ovat samanarvoisia tuottivatpa he maidon meille tai jollekin muulle.

Tyytyväisyys lähtee pienistä asioista. Esimerkiksi henkilökohtaisesti viety kukkalähetys merkkipäivänä ilahduttaa tuottajia suuresti. Jouni pyrkii käymään tiloilla mahdollisuuksien mukaan kerran viikossa ja kontaktoi myös uusia asiakkaita.

"Asiakaskäynneissä on tullut selkeästi ilmi se, että me olemme mukana tuottajan arjessa ja läsnä muulloinkin kuin pelkästään ongelmien ilmaantuessa. Emme erottele leirejä vaan kaikki tuottajat ovat samanarvoisia tuottivatpa he maidon meille tai jollekin muulle", Tuija ja Jouni kertovat.